torsdag 16 september 2010

Minne

Nu så här i valtider så får man flygblad och liknade tilldelat sig vare sig man vill eller inte. De är ganska ihärdiga och väldigt mån om att alla ska få ta del av deras budskap. De senaste mornarna har de stått utanför tågstationen och viftat med flygblad framför näsan på en. Jag har ingen aning om vad det är för parti, för jag förmår inte att öppna ögonen så tidigt på morgonen. Allt jag gör fram tills jag kommit till Göteborg sker per automatik.
Jag tycker nästan att det är lite oartigt av dem att försöka väcka oss stackars pendlare när vi kommer drönandes i vårt mänskliga lemmeltåg. Låt oss ha den stunden på morgonen då vi är okontaktbara och bara följer med strömmen. Jag kan lyssna på er "propaganda" så fort jag fått lite kaffe i blodomloppet.
Sen är väl inte alla upplevelser utav denna sort alltid negativa. Under mitt första år som pendlare så stod det någon facklig organisation vid stationen en morgon. Jag har ingen aning om varför. En utav kvinnorna gav mig en liten papperspåse. Jag snappade upp den i farten och rusade vidare mot tåget.
När jag väl satt mig och kommit till ro så kom jag att tänka på den lilla påsen och öppnade den. I den låg en tablettask och ett äpple. Jag kommer ihåg att jag av någon anledning blev så glad över detta stackars äpple. Antagligen för att jag inte hade fått med mig något att äta.
Jag tror jag ska köpa mig ett äpple när jag kommer fram...

Inga kommentarer: