lördag 5 januari 2008

Avsky

Jag har berättat för några av er om den här ondskefulla tingesten... Den sitter på min grannes dörr och ser ut som vilken dörrkrans som helst... men det är fel. Det är dörrkransen från helvetet!
Den stör mig. Den är som en nagel i ögat på mig och den får mig att nynna bjällerklang hela dagarna. Kort och gott så måste jag säga att jag hatar den. Ja jag vet att hata är ett starkt ord, men jag hatar den verkligen.
Jag vet inte riktigt hur tydligt det syns på bilden, men det går ett järnvägsspår på framsidan av kransen och på det spåret går ett litet tåg. Kransfanskapet är utrustat med en sensor som reagerar på rörelse, ljusförändringar och liknande. Varje gång sensorn känner av något så sätter det lilla tåget igång och tuffar några varv runt kransen samtidigt som det spelar bjällerklang.
Tex. varje morgon kl 3 som tidningsbudet kommer...och sen ytterligare en gång när han går ut igen. Egentligen brukar det vara 3 gånger. En gång när han tänder lampan i trappen, en gång när han passerar dörren på väg upp och en sista gång när han passerar dörren på väg ner.
Varje gång någon tänder lampan i trappen så går den igång, vilket är helt ofattbart egentligen med tanke på att trappan ALLTID är upplyst, men det går att lysa upp den mer om man trycker på en knapp. Av någon anledning har folk ett behov av att gå runt i solskensljus inomhus i en trappuppgång.
Paret som vi bor grannar med är av den äldre kvalisorten. De hör inte så bra... så de själva märker ju aldrig av kransen. De vaknar inte av den varje morgon som tidningsbudet kommer.
Det gör vi...
Nu har vi berättat för dem att vi är så fula och stänger av kransen varje kväll (för det finns faktiskt en offknapp) just för att vi inte vill vakna av den. Och detta förstod de... det var inga problem... Men vem SJUTTON är det som är där och sätter på den igen då??? Vi stänger av den innan vi går och lägger oss och lik förbannat vaknar vi av den.
Snart är julen dock slut och kransen hamnar på vinden igen. Äntligen...
Bara att ta bilden på den stackars kransen var ett krux för den reagerar ju på blixten på kameran...

1 kommentar:

Anonym sa...

Ah så det där är den ökända kransen du nämnt! Snart är julen slut gumman och då försvinner den!