onsdag 26 augusti 2009

Japaner japaner

Ja jag är en observatör. Jag ÄLSKAR att studera folk, speciellt "stereotyper", för ibland händer det ju faktiskt att folk passar väldigt bra in i mallarna... kanske lite väl bra.
I morse när jag stod och väntade på spårvagnen så kom en hel drös turister. Inte vilka turister som helst utan det var japaner... med kameror. Massor med kameror. Det var inte bara kameror man kunde ta kort med utan även den sorten man kunde filma med och jag tror inte en enda spårvagn fick åka förbi ofilmad. Och när de tog kort på varandra så gjorde de självklart V-tecknet när de poserade. Japanskt? Jajamen!
Tyvärr tror jag att även jag lyckades hamna på film, något jag inte uppskattar, men vad gör man?
Jag kunde inte låta bli att facineras. De tittade på allt, fotade allt och skrattade/fnittrade åt allt. Det är ungefär den bilden jag har av japaner.
Nu vet jag vad som finns i deras bokhyllor. Fotoalbum. I mängder!
Självfallet fotograferar man när man turistar. Man vill ju ha lite minnen, men japanerna tar nog priset.

3 kommentarer:

Emma sa...

Åh det påminner mig om att det alltid kom en busslast till Karlstad varje måndag. De var på väg till Oslo från Stockholm eller tvärtom och stannade då i Karlstad. Ibland blev jag stannad för att vara vägvisare inne i stan. Det var tider det. Haha. Saknar mina japaner.

Sandra sa...

Ja man kan inte göra annat än att bli förundrad över dessa japaner. Men de är allt rätt härliga på sitt eget lilla vis :)
/Sandra

Alexandra sa...

Inget, och jag menar INGET undgår ett japanskt öga!
Kram på dig.