fredag 22 juli 2011

Bebisen vill vara ifred

Var hos barnmorskan igår och blev undersökt. Det mättes mage, lyssnades på hjärtljud och pratades i största allmänhet. Ordinarie barnmorska var på semester så istället fick jag en kvinna vid namn Karin som var väldigt trevlig. Hon gav mig lite tips och tricks på vad man kan göra för att underlätta för sig i vardagen när det gäller foglossning och andra bekymmer som kan dyka upp under graviditeten.
Jag har på senare känt allt färre och färre rörelser från magen och frågade henne om detta berodde på att det blir trängre och mindre utrymme för bebisen att röra sig på. Och jo det kunde det ju bero på. Hon log lite finurligt och sa "vänta lite så ska jag reta den lite granna" och började känna på magen. Hände ingenting... jag är inte så förvånad heller för han/hon är lite busig. Så fort någon ska känna på magen när det sparkar så räcker det mer eller mindre att handen nuddar magen och så blir det alldeles blickstilla i den.
Sen lämnade jag barnmorskemottagningen och rörde mig hemåt... efter det så var det high life i magen.... och har varit det nästan konstant. Tror inte att bebisen tyckte om att bli störd.
När Magnus kom hem från jobbet inatt så la han handen på magen och det rörde sig för fullt där inne. Så har jag haft det hela dagen idag. En himla massa sparkar och bökande. Men men... han/hon har väl inte fått smeknamnet "Bökas" för inte.... Ett utav alla smeknamn :)
Och nu är det 10 veckor kvar om allt går som planerat. Herregud 10 veckor... och jag känner mgi inte klar än. Känns om om det är så mycket man måste förbereda och ordna innan det är dags.

Inga kommentarer: