torsdag 1 april 2010

Mycket att göra och mindre tid att göra det på

Jag låg och funderade i natt på ditten och datten. Nätter när jag har svårt att somna brukar gå åt till en hel del tankeverksamhet.
Det hela började med ett besök till Göteborgs universitet igår. Efter min tenta så satt jag och väntade på att Magnus lektion skulle sluta. Då hittade jag en katalog med alla kurser och program som erbjuds på universitetet.
Missförstå mig inte. Det är inte det att jag inte vill utbilda mig till tandsköterska... men jag kunde inte låta bli att känna ett styng av avundsjuka när jag bläddrade igenom katalogen. Så många intressanta kurser och program det finns. De flesta utom räckhåll för mig.
Vet ni vad jag gärna skulle vilja läsa? Molekylärbiologi. Bioteknik och biomedicin är så intressant, men tyvärr kommer jag aldrig kunna läsa det. Inte med de intagningskraven...
Det känns tungt när man får sånna där aha-upplevelser. Att det finns saker man vill göra men aldrig kommer få någon möjlighet att ens komma i närheten av.

Så... min tankeverksamhet i natt förde mig vidare på samma spår. Vad mycket saker det finns man vill göra, men aldrig kommer att få möjlighet till.
Jag gjorde en liten lista på saker som jag vill göra. Saker som jag tror aldrig kommer att kunna genomföras på grund av en eller annan anledning. Det kan vara ekonomiska resurser, tid och många andra faktorer som sätter stopp för mina drömmar.
Här är min lista:
  1. Ta en kandidat i molekylärbiologi
  2. Lära mig flyga helikopter
  3. Flyga luftballong över Göteborg
  4. Lära mig spela gitarr
  5. Besöka alla stater i USA
  6. Starta ett barnhospice
  7. Skaffa lägenhet i Egypten
  8. Ta dykarcertifikat
  9. Hoppa fallskärm
  10. Starta någon form av eget företag

En del punkter mer eller mindre löjliga. Jag antar att allt det här och mina funderingar i natt har med någon form av självförverkligande att göra. Något som jag är ganska dålig på...

Men men... nu ska jag i alla fall ta ett steg i rätt riktning. Jag ska gå och måla om i köket.

5 kommentarer:

Dennis Molander sa...

Tycker alla saker du listat är fullt möjliga att genomföra - bara din föreställning om att du INTE skulle kunna som hindrar dig. (Möjligen ekonomiska hinder vad gäller helikopter-cert och starta Hospice =))

Dennis Molander sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Sandra sa...

Ja men om man tänker rent realistiskt på tex molekylärbiologi. Det involverar ganska mycket matematik... och det är väldigt svårt för någon att lösa som har dyskalkuli dvs inte kan läsa siffror.

Sandra sa...

Kan inte ta dykarcertifikat heller när jag tänker efter. Jag är livrädd för djupt vatten

Dennis Molander sa...

Dyskalkuli kan ju försvåra saker, men resten går säkert.. rädslor kan man säkert bearbeta med KBT =)