tisdag 20 april 2010

Natti natt

Jag kom att tänka på en grej på bussen förut på väg hem från Göteborg...
När man tänker efter så är det ganska intimt att åka buss. Jag har aldrig reflekterat över det tidigare på samma sätt, men det är ju faktiskt så.
Jag har alltid tidigare haft problem med att sova på tåg, buss för jag har tyckt att det varit lite jobbigt att slappna av med så mycket folk runt omkring en. Nu så har det blivit lite lättare. Jag kan få en powernap om jag har tur. Det är den lite lättare sömnen vi pratar om. Den sömnen då du fortfarande på något skumt vis har koll på omgivningen trots att du är mer eller mindre medvetslös.
En kille slog sig ned bredvid mig på bussen idag på väg hem.
Efter ett tag så somnade han. Vidöppen mun med huvudet lutat bakåt.
Efter ett tag så somnade jag. Mer hörlurarna hårt instoppade i öronen och huvudet lutat mot ena handen.
Så sov vi ett tag.
Det är ganska intimt att åka buss. Du "sover" med människor du aldrig tidigare träffat. Ni trängs på de två sätena och kommer egentligen varandra ganska nära trots att man kanske aldrig utbyter ett ord under hela resan.

Helt plötsligt känner jag en stor lust att börja cykla mellan Borås/Göteborg....

Inga kommentarer: