måndag 17 oktober 2011

Äntligen

Ja äntligen har hon kommit. Vår alldeles egna lilla Siri. Hon bestämde sig för att poppa ut på måndagen den 10/10. Då hade mamma haft värkar sen lördagen och var inte så pigg.
Vattnet gick på lördagen och strax därefter kom värkarna. Fick åka in och göra CTG kurva, blev hemskickad med starka värktabletter. Fick åka in dagen efter igen och då blev det övernattning med ännu mer tabletter som skulle få mig att sova. Då var planen att förlossningen skulle sättas igång på tisdagen. Värkarna avtog och när vi skulle åka hem på måndagen så hann jag inte mer än ut i korridoren så satte värkarna igång igen. Vi åkte hem och försökte slappna av lite grann, vilket var lättare sagt än gjort. Lyckades pilla i mig mat och duscha och fram på eftermiddagen var värkarna så kraftiga så jag visste knappt vad jag hette.
Då blev det till att åka in ännu en gång och det tog ett litet tag innan jag förstod att jag faktiskt inte skulle få åka hem igen. Fick komma in på ett förlossningsrum och där var baletten sen igång med lustgas och allt. För övrigt tyckte jag att lustgasen inte hjälpte ett dugg. Fick ligga och vänta i en mindre evighet på ryggmärgsbedövning. När narkosläkaren kom hade jag hunnit öppna mig 7 cm.
Inte så långt därefter satte krystvärkarna igång. Försökte ligga och hålla emot för jag var inte helt öppen vid tillfället. Herregud det var ju lättare sagt än gjort.
Efter skrik och stön från min sida så kom det till slut en liten bebis med navelsträngen runt halsen. Man hörde lite skrik men hon lugnade snart ner sig när hon hamnade på min mage.
Så klockan 22.16 föddes en liten tjej som vägde 3360 och var 51 cm lång.

Inga kommentarer: