torsdag 19 januari 2012

Blast from the past

Tidigt i ottan (8.30) skulle jag vara hos läkaren idag. Efter det så hade jag en till tid att passa inne i stan vid 11. Läkarbesöket tog inte lång stund så jag hade mycket tid att slå ihjäl för det kändes poänglöst att åka hem mellan besöken. Mina steg styrde mig mot högskolans bibliotek, ner i deras källare där alla tidsskrifter finns. Jag hittade en tidning, satte mig på en bänk och av en slump så tittar jag upp på bokhyllan som står placerad framför bänken. För en kort, kort stund kände jag mig som en trevande student igen. I denna hylla stod ett flertal utav de böcker som fanns med på min litteraturlista när jag började studera på högskolan i Borås. Jag blev med ens väldigt nostalgisk. Vad hände med den Sandran egentligen? Hon som pysslade med webbprogrammering, byggde databaser och skulle jobba med IT?
Nu är hon en tandsköterska.... En mammaledig tandsköterska som fortfarande inte riktigt vet vad hon vill bli när hon blir stor. Ack denna ambivalens...
En utav böckerna fick mig att dra på smilbanden en aning för den var... speciell... Eller rättre sagt författaren var nog speciell. Han har doktorerat i gränssnittsdesign och datavetenskap... och efter att klassen hade plöjt igenom hans bok så var det nog inte många som höll med om hans teorier anngående användarvänlighet och och publiceringar. Detta skapade en hel del intressanta diskussioner där summan av det hela ofta slutade med att han inte verkade riktigt riktig. Lite av en bakåtsträvare.
Men men... alla tycker vi olika

Inga kommentarer: