tisdag 31 januari 2012

Hemma hos mig

Satt och reflekterade idag över hur mycket som har förändrats här hemma sedan Siri kom in i bilden.  Der ser väl inte riktigt ut som det gjorde tidigare. I sovrummet står spjälsängen. Tack vare den så har vi fått flytta på vår säng för att hela arrangemanget ska få plats. Detta har lett till att tavlan som tidigare hängde centrerat över vår säng helt plötsligt har hamnat på sniskan och jag har inte kommit mig för att fixa den. Undrar när jag kommer göra det?
Min säng är nästan alltid obäddad. I den ligger jag och Siri och nanar på dagarna. Detta resulterar i att jag oftast får sova i en säng med en massa säckel och spy... men jag tar det. Det är ju trots allt bara Sirisäckel.
I badrummet så står skötbordet på badkaret. Det är en ganska fiffig lösning när man har ont om plats. Nackdelen är ju dock att man varje gång ska duscha måste lyfta ner och upp det %@!!#?¤ skötbordet. Det är ganska otympligt... men som sagt en bra lösning om man har det trångt.
Och så blöjhinken. Tidigare hade vi ingen skräphink i badrummet. Det behövdes inte. Oftast hade man bara nån liten grej man skulle slänga och det kunde man lika gärna göra i köket. Nu så står blöjhinken där och luktar. Till och med när den är tömd så luktar den...
I hallen står bilbarnstolen när den inte används. Eller babyskydd som det heter. Tycker om babyskyddet och dess lila färg, men jag ser fram emot den dagen då man får skaffa en större bilbarnstol som sitter i bilen jämt. Då behöver man inte ha en ståendes i hallen som tar plats. Fast egentligen är den nog bara i vägen när jag ska dammsuga, men ändå.
I köket kommer det snart att stå en tripp trapp stol. Skruttan är inte nöjd med att ligga i babysittern och titta på när vi äter. Hon ska sitta vid bordet. Det enda hon vill nu för tiden är att sitta upp, så då känns det ganska passande att snart börja titta på en egen stol till henne så att hon kan sitta med oss. Det är väl bara till att pallra upp henne lite så kommer hon sitta som en sessa på sin tron... eller är det bara kungar och drottningar som har troner? Vad vet jag?
Och vardagsrummet. Stället känns ibland lite som ett organiserat kaos och då finns det egentligen inte så mycket kaos till att börja med. Det är bara jag som inte är van vid att ha saker runt omkring mig. På golvet står bland annat liften till vagnen. Inte så värst i vägen för den står vid sidan av ena soffan. Mitt på golvet finns babygymmet. Det används ju tyvärr inte så mycket längre för Siri blir så jäkla arg när man lägger ner henne där. Sen så har vi babysittern. Den står förvisso lite överallt i vårt hem, men oftast i vardagsrummet. Och nu har vi ju även en bumbositter. Den ser ut som en jättestor potta där den står bredvid andra soffan. Jag har dock en känsla av att bumbon kommer att bli ganska poppis hos damen. Än så länge sitter hon bara korta stunder i den, men det kommer.
Så vad kommer att förändras? Tja bilbarnstolen kommer ju som sagt försvinna från hallen. Liften till vagnen kommer åka upp på vinden om en inte allt för lång framtid.
Det känns lite som om allting ersätts, flyttas runt och förändras hela tiden. Det sker ganska obemärkt.
Skumt hur det där funkar

2 kommentarer:

s-s sa...

Tänk sen när hon blir tonåring och sprider kläder, smink och andra prylar överallt! :)

Sandra sa...

Vilken ångest jag fick helt plötsligt ;P