fredag 18 november 2011

Jag ska bli tandläkare när jag blir stor

För tandläkare har (om det hade fungerat så i praktiken) en löjligt stor timpeng. Jag har haft problem igen med min envisa visdomstand som jag vägrar att dra bort. Det blev infekterat runtom den och det har spritt sig till halva underkäken och det gör ONT. Jag har svårt för att tugga och öppna munnen Så jag ringde dit igår och fick en tid idag för att få komma dit och visa upp den stackars tanden.
Jag har förvisso världens bästa tandläkare. Hon är underbar på alla sätt och vis och hon har låtit mig komma undan gratis med en och en annan spolning av just denna visdomstanden när jag vid tidigare tillfällen fått infektioner. Hon tar bra hand om mig (även om hon helst av allt vill slita ut tanden ur munnen på mig).
Den här gången var det så svullet så att det gick inte ens att få in en röntgenbild i munnen på mig för jag kunde inte gapa så stort. Hon kikade runt lite granna och konstaterade det jag redan visste, nämligen att det var infekterat. Det fanns inte så mycket annat att göra än att skriva ut penicillin till mig. Detta receptet på penicillin kostade mig dryga 400 kr. Det var en himla dyr papperslapp det. Jag vet att jag inte ska klaga med tanke på hur mycket annat hon inte tagit betalt för tidigare, men ändå 400 för en papperslapp. Själva besöket tog väl allt som allt 10 minuter.
Så tandsköterska var nog helt fel spår... Jag ska nog bli tandläkare när jag blir stor.

Inga kommentarer: